Az úticél és környéke
egy helyen!

A markazi várrom - Markaz

A markazi várrom, Markaz

A markazi várrom, Markaz (2.fotó)

A markazi várrom elérhetősége:

Markaz, Útvonal »
(Várbérc)

A markazi várrom bemutatása

A markazi vár maradványai a falu központjától 2 km-re északnyugatra a 460 méter magas Várbérc déli oldalán találhatók. Megközelítése a "zöld L" jelzésen lehetséges.

A várat feltehetően az Aba-nemzetség Kompolthy-ágából származó II. Kompolt Pál nevű fia építtette az 1270-80-as években. Oklevelekből ismert első ura Kompolti Imre, a későbbi siroki várnagy volt (XIV. század első fele), fénykorát az 1200-as évek végétől 1421-ig élte.

A téglalap alakú építmény keleti és nyugati oldalfalának maradványa 32 méter hosszú, déli és északi fala, pedig 25 méter. A keleti fal vastagsága 2 m, magassága, pedig 6 méter lehetett, a többi fal, amely meredekebb hegyoldalra épült, 180 centiméteres volt. Az északi rész falait – ahol a bejáratot kialakították – ma már a romtörmelékek teljesen eltakarják.

A vártól gyönyörű kilátás nyílik az egész környékre, jól látható a hegyek, szőlők és a gyümölcsösök által körülvett község.

Turistaút:
A faluközpontban, a Postánál (Fő út 102.) található szélkakas jellegű útbaigazító tábla iránymutatása szerint a Dobó úton indulunk el, majd a következő útbaigazító táblánál – a Dobó és Kálvária út kereszteződésében – balra fordulunk a Kálvária útra, ahol a kanyart elérve jobbra térünk.

A faluból kiérve - a Rasztya mellett - felkaptatunk a régi szánkópálya emelkedőjén, melynek felső részén jobbra a Veresföld található. A "zöld L" jelzésű turistaúton haladunk tovább. Utunkat keresztezi a "zöld L" jelzésű borút, itt pihenőhely található a várromról szóló bemutatótáblával, padokkal, asztallal, ahol érdemes megpihennünk. A "zöld L" jelzésen tovább haladva - a Tatármező szélét elhagyva - elérjük a természetvédelmi terület határát, ahonnan a köves kaptató végén, a gerincen balra fordulva és az egykori sáncon átkelve felérkezünk a Markazi vár romjaihoz.

További 32 látnivaló a(z) A markazi várrom közelében és Markaz településen, illetve a környéken »

Kattints és fedezd fel!

Forrás: A fenti információk a(z) A markazi várrom kapcsolattartója által rögzített információ, utoljára frissítve: 2022.09.20 , kornyeke.hu által ellenőrizve: 2024.01.26

Hirdetés

A kornyeke.hu oldal működése érdekében sütiket (cookie-kat) használunk adatvédelmi tájékoztatónk szerint. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát az oldalon. Rendben